Pozycjonowanie stron

Podstawowe zasady SEO dla początkujących

Każdy od czegoś zaczyna – to powiedzenie sprawdza się wszędzie, również i w SEO. Dlatego też nie należy rzucać się od razu na głęboką wodę, a zamiast tego powinno się zwrócić uwagę na absolutne podstawy optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek. Warto przy tym wspomnieć, że nikt nie zna dokładnych algorytmów wyszukiwarek i nikt nie wie, na co najbardziej zwracają one uwagę. Najlepiej jest zatem dbać o ogólną jakość strony i uczynić z tego nawyk.

Poniżej prezentujemy podstawowe zasady SEO, czyli takie praktyki, których należy przestrzegać przy tworzeniu każdej strony, by przygotować sobie podłoże pod pozycjonowanie. Pamiętajmy, że podstawą tego ostatniego jest to, co mamy na stronie.

Wypełniaj meta-tagi

Rzeczą absolutnie kluczową jest odpowiedni dobór meta-tagów. Dobry tytuł to taki, który nie tylko opisuje, na jakiej stronie jesteśmy, ale też zawiera słowo kluczowe, na którym najbardziej nam zależy. Równie ważne jest meta-description – opis zamieszczony w nim jest wyświetlany przez Google w wynikach wyszukiwania, jako podsumowanie danej strony. Jeśli go nie ma, robot wyświetli fragment tekstu. Nie jest to złe, ale lepiej mieć pełną kontrolę nad tym, co wyświetla się użytkownikowi. Nie ma to wpływu na pozycję w rankingu, więc piszmy to pod kątem człowieka.

Co ważne, nie używajmy tych samych meta-tagów na wielu podstronach. Powoli uzupełniajmy opis każdej z nich.

Utwórz plik robots.txt i mapę strony

Robots.txt to plik, do którego odnosi się każda wyszukiwarka Internetowa zanim jeszcze wejdzie na naszą stronę – jeżeli go nie ma, zostanie zwrócony błąd 404 (nie znaleziono). Choć sam brak pliku w teorii oznacza to, że wyszukiwarka może swobodnie hasać po całej stronie (plik ten służy do blokowania robotów przed dostępem w wybrane przez nas miejsca), wiele testów udowodniło, że brak tego pliku jest czynnikiem rankingowym w SEO. I to negatywnym. Oto podstawowy szkielet pliku robots.txt:

User-agent: *
Disallow

O samym pliku opowiemy jednak w osobnym miejscu. Tutaj tylko wspominamy: trzeba go mieć! Drugą rzeczą, o której należy pamiętać jest stworzenie mapy strony. Ta umożliwia wyszukiwarkom szybką indeksację wszystkich podstron naszej witryny – wspomaga SEO i jest czymś, co każdy z nas powinien mieć. Bez wyjątków.

Twórz porządne treści

Treści są czymś, po co został stworzony Internet. Nasz strona docelowa musi mieć dobrej jakości kontent, który nie tylko powinien być unikalny (to absolutna podstawa całej zabawy – nie kopiujemy!), ale też angażujący czytelników w taki sposób, że naprawdę znajdą tutaj to, czego szukali. Idea jest prosta: treść na naszej stronie ma napędzać SEO i generować naturalne linki (ponieważ ludzie polubią to, co u nas znajdą). Przemyślmy zatem każdy artykuł, który opublikujemy i napiszmy o tym, co naprawdę się komuś przyda i co ktoś będzie chciał przeczytać. Niezależnie od tego, czy piszemy na blogu firmy, który powstał tylko po to, by ją promować, czy też tworzymy „projekt życia” – nasz prywatny blog, który chcemy prowadzić całe życie.

Tworząc porządne treści nie zapominajmy o tym, żeby odpowiednio je podać. Możemy chcieć przekazać naprawdę ważne informacje, ale musimy jeszcze je sprzedać – przyozdobmy je zatem obrazkami, uporządkujmy, zastosujmy trafne nagłówki. Angażujmy – jeżeli nam się tego nie uda zrobić, użytkownik zniknie bez śladu.

Stosuj słowa kluczowe

Mówiliśmy już o tworzeniu porządnych treści – nie zapominajmy umieścić w nich słowa kluczowego, które chcemy wypozycjonować. Upewnijmy się, że przynajmniej niektóre z naszych nagłówków h1, h2 czy h3 zawierają w sobie właśnie te słowaI wcale nie zawsze musi to być mianownik i to słowo, które dokładnie chcemy pozycjonować – nie bójmy się odmieniać, roboty wyszukujące wcale nie są takie głupie 😉

Zadbaj o .htaccess

Przede wszystkim zadecyduj, czy chcesz korzystać z adresu z przedimkiem www., czy też bez niego. NIE używaj obu wersji. Najczęściej praktykowaną metodą jest tutaj korzystanie z przekierowań 301 w celu przekierowywania ruchu z jednej wersji domeny na drugą. Jeżeli tego nie skonfigurujemy, obie wersje strony będą indeksowane i siłą rzeczy będą duplikatami siebie. Warto też zablokować dostęp do strony botom, których nie chcemy do niej wpuszczać. Zjadają nasz transfer – nie wpływa to na SEO samo w sobie, ale na pewno może być uciążliwe w życiu codziennym.

0 polubień