Pozycjonowanie stron

6 sposobów na optymalizację strony pod kątem technicznym przed jej pozycjonowaniem

Optymalizacja własnej strony internetowej to rzecz kluczowa – dlatego właśnie trzeba o nią zadbać jeszcze przed rozpoczęciem właściwego pozycjonowania. Tylko w ten sposób bowiem sprawimy, że będzie ono znacznie efektywniejsze, a jako że będziemy mu poświęcać całe mnóstwo czasu, jest to dość istotnie. Poniżej przedstawiamy kilka sposobów na to, żeby uczynić naszą stronę bardziej przyjazną dla wyszukiwarek.

1. Kompresuj obrazki

Zadbaj o to, by obrazki zajmowały u Ciebie jak najmniej. Nie korzystaj z formatu PNG, jeżeli nie masz żadnego uzasadnienia ku temu. Zamiast tego zdecyduj się na JPG, nawet zmniejszając nieco jakość zdjęcia. Ludzie nie są cierpliwi i Google to wie. Zobacz nasz poradnik do optymalizacji obrazków i dowiedz się, co możesz z nimi zrobić.

2. Zwiększ szybkość ładowania strony

Szybkość ładowania strony jest jednym z najważniejszych czynników prowadzących do osiągania z nią wyższych pozycji w rankingu. Zadbaj o to, żeby jak najbardziej zoptymalizować ją, nie tylko pod kątem obrazków, ale też pod wieloma inymi względami. Na pewno przyda Ci siętu narzędzie Pagespeed Insights od samego Google. Skorzystaj z niego, ale nie tylko raz – staraj się stale kontrolować, jak szybko ładuje się Twoja strona.

Jeżeli naszej stronie zajmuje 3-4 sekundy to, by się załadowała, bardzo duża część użytkowników po prostu wyjdzie, nie chcąc dłużej czekać. Najgorsze jest to, że najczęściej te osoby wcisną przycisk „wstecz” i decydują się skorzystanie z innego wyniku wyszukiwania. Zastanów się nad wprowadzeniem cachowania, zminimalizuj ilość obrazków (dla elementów strony możesz zastosować tak zwane „sprites”, a zatem jeden obrazek do wszystkich pomniejszych elementów dekoracyjnych), zoptymalizuj obrazki i wprowadź kompresję plików .js i .css. Jeżeli jest taka potrzeba, zmień hostingodwcę. Najpierw musisz znaleźć przyczyny problemów z ładowaniem strony, a odpiero potem zająć się ich likwidowaniem.

3. Wprowadź responsywność

W kwietniu 2015 roku Google wypuściło olbrzymich rozmiarów aktualizację swoich algorytmów – tuż po nim na łamy jego oficjalnego blogu trafiła informacja, że firma zamierza w znacznym stopniu promować w wyszukiwarkach strony, które są przyjazne użytkownikom platform mobilnych – telefonów, tabletów i innych. W związku z tymi zmianami, osoby korzystające z tego typu urządzeń mogą w łatwiejszy sposób znaeźć wartościowe treści podane w przystępnej im formie – bez potrzeby przybliżania ekranu czy innych „ewolucji”. Zmiany te dotyczyły tylko wyszukań mobilnych, ale obecnie to właśnie te wyszukiwania zdobywają coraz większą popularnością. Dlatego właśnie warto zadbać o wprowadzenie responsywności na stronie.

Powyższy obrazek (opublikowany również na wspomnianym blogu) obrazuje to, jaką formę strony mobilnej akceptuje właśnie Google. Dobra wiadomość jest taka, że jeśli nie mamy responsywności, po jej wprowadzeniu powrócimy „do łask” – straty wynikające z jej nieposiadania nie są więc permanentne.

Responsywność można przetestować na oficjalnej stronie Google.

4. Pozbądź się błędów 404

Błędy 404 sprawiają, że wyszukiwarka głupieje, a użytkownik jest niezadowolony z faktu, że wchodził do nas niepotrzebnie. Istnieje kilka sytuacji, w których błędy 404 wychodzą:

  • Zmieniliśmy lokalizację strony – jeżeli tak się stało, koniecznie ustal przekierowanie 301, które przenosi użytkownika ze starej strony na nową
  • Ktoś linkuje nieistniejącą u nas stronę – wprowadź do niej przekierowanie ALBO utwórzwłasną stronę 404 (patrz: niżej)
  • Strona została usunięta – jeżeli mamy inną wartościową podstronę (bardzo powiązaną z tą usuniętą), robimy do niej przekierowanie. W innym przypadku – zostawiamy nasz własny błąd

Oczywiście nie każdy błąd da się usunąć prostym przekierowaniem. Dlatego też stwórzmy własną stronę 404, która zawierać będzie ciekawą grafikę (cdp) i zachęcenie do poszukiwań, albo przejścia na naszą stronę główną. Pozwoli to nie tracić części ruchu, a jednocześnie sprawi, że robot będzie mógł odnieść się do naszej strony. Nie zostawiajmy domyślnej strony 404, bo to nie jest inteligentne rozwiązanie.

Aby sprawdzić, jakie błędy 404 wykrył robot, musimy udać się do Narzędzi Webmasterów, a następnie przejść do menu „Błędy indeksowania”.

5. Przestań indeksować strony kategorii i tagów

Strony kategorii i tagów nie zawierają unikalnych treści, a zazwyczaj robot indeksuje ich kilkadziesiąt (ze względu na podział stronicowy). Nie mówimy, w tym miejscu, żebyś przestał zezwalać robotom na zaglądanie właśnie na strony kategorii i tagów – po prostu zabroń im indeksowania ich. W przypadku systemu WordPress mozesz to zrobić za pomocą wybranych wtyczek (między innymi All in One SEO Pack). Pozytywnie wpłynie to na to, jak Twoja strona jest traktowana przez wyszukiwarki – czy chciałbyś, żeby z wyników wyszukiwania użytkownik trafiał na stale zmieniającą się listę artykułów, czy wolisz promować artykuły same w sobie? Odpowieź na to pytanie nasuwa się sama – zacznij więc działać, żeby kierować potencjalnych odwiedzających tam, gdzie chcesz ich skierować.

6. Zadbaj o linkowanie wewnętrzne

Solidne linkowanie wewnętrzne jest podstawą każdej strony internetowej i bloga. Tworząc nową stronę zadbaj o to, żeby na jej łamach były widoczne odsyłacze do podstron o bardzo podobnej treści i po prostu takich, które mogłyby zainteresować użytkownika czytającego dany wpis. Na takie rzeczy zwraca też wyszukiwarka i o to zdecydowanie trzeba dbać, jeśli chce się poprawić efektywność pozycjonowania własnej strony.

0 polubień